Recital de clavicord - Cipriana Smărăndescu

Recital de clavicord - Cipriana Smărăndescu

Muzeul de Istorie Sighişoara în colaborare cu Asociaţia Muzicală „Aliusmodum”, cu sprijinul Municipiului Sighişoara organizează, marţi, 2 august a.c. în Turnul Fierarilor un recital de clavicord susţinut de Cipriana Smărăndescu membru fondator şi director artistic al Asociaţiei muzicale „Aliusmodum”.
Licenţiata în clavecin cum laudae la Vicenza (P. Marisaldi) si Bucuresti (O. Lefterescu) s-a perfectionat cu T. Koopman, A. Staier, P. Ayrton, P. Hantaï, urmand in paralel cursuri de orga la Vicenza. Castiga concursurile de clavecin de la Milano, Pesaro si Roma, participand la cele internazionale de la Leipzig (J.S. Bach) si Brugge.
A sustinut concerte de clavecin, spineta, clavicord, fortepiano, orga in Italia (Auditorium Parco della Musica, Oratorio del Gonfalone, Accademia di Romania, Splendori del virtuosismo barocco, Dal Medioevo al Barocco - Roma, Festival dei Due Mondi, Estate Spoletina - Spoleto, Pietà de’ Turchini - Napoli, Festival Internazionale di Organo e Strumenti Antichi - Orte, Cantiere Internazionale d’Arte - Montepulciano), Romania (Filarmonica “George Enescu”, Radiodifuziunea Romana, Festival Bach 250 - Bucuresti, Toamna Muzicala Clujeana - Cluj-Napoca, Constantin Silvestri - Tg.Mures, Festival de Arta Medievala, Turnul Fierarilor - Sighisoara, Itinerarul Cultural al Bisericilor Fortificate - Carta, Biserica Evangelica Sf. Bartolomeu - Brasov), Spania (Real Acàdemia de S. Fernando), Austria (Interkonzerte ‘95 Accademia Mozarteum - Salisburgo), Franta (Musique Ancianne a Saint – Paul - Hyeres), inregistrand pentru RTV Romana, Radio Vaticana, Sarx Records, Sintagma Musicum, IPSAR, Aliusmodum Records, Velut Luna. Membru fondator al ansamblului aliusmodum, a cantat ca solista in concerte pentru clavecin impreuna cu ansamblul aliusmodum si Orchestra Baroca Italiana, printre care Concertele pentru 2 clavecine de Bach (impreuna cu clavecinistul Patrick Ayrton), cele de Haendel, Haydn, etc. In calitate de continuista a colaborat cu nume sonore din domeniul muzicii vechi.
În 2009 a realizat primul sau compact disc solistic - Invenzioni, Sinfonie e Sei Piccoli Preludi di J.S. Bach - foarte bine primit de catre presa si public: “Smarandescu compie il suo lavoro con dedizione, deliziandoci nelle Invenzioni (bellissime le BWV 775, 780 e 782), grazie a una tecnica limpidissima e un fraseggio perfettamente articolato.” (Giuseppe Nalin Audiophile Sound no. 87)
Obtine diploma de licenta si master in muzicologie la Universitatea de Muzica din Bucuresti. A avut o intensa activitate jurnalistica si muzicologica in cadrul Sociatatii Romane de Radiodifuziune (primeste din partea Canalului Cultural premiul “Generatii radiofonice”) si in cele mai importante reviste muzicale.
Imbina o foarte sustinuta activitatea concertistica cu cea didactica, in trecut la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti (catedra de armonie-contrapunct), actualmente ca profesor de clavecin la Teatro de l’Ascolto (Roma) si in cadrul Cursurilor Internationale de Muzica Veche “Ottaviano Alberti” (Orte).
Prezentare clavicord
Instrumentul a fost construit în anul 1825 la Biertan (jud. Sibiu), de către Samuel Maetz, meşter transilvănean specializat în instrumente cu claviatură, care provine dintr-o familie germană cu tradiţie în construcţia de orgi. În anul 1924, instrumentul a fost donat Muzeului de Istorie din Sighişoara, la acea dată aflându-se în posesia unei familii săseşti sighişorene. În anul 1999, instrumentul a fost supus unei expertize de către meşterul Benedikt Claas din Northeim (Germania), la solicitarea Societăţii Bach din România, conduse de Dan Racoveanu.
 
Prezenţa clavicordului în colecţiile muzeului, precum şi a altor instrumente istorice de valoare (două pianoforte, un fagot, un flaut traversier, un trombon şi doi corni), a fost semnalată în anul 2002, printr-un poster realizat de Adonis Mihai şi Radu Rădescu, şi expus la cea a 5-a conferinţă organizată de Comunitatea Europeană pe probleme de cercetare în domeniul patrimoniului cultural (Cultural Heritage Research), cu subtitlul „O provocare pan-europeană". Posterul prezentat la Cracovia a lansat o invitaţie tuturor instituţiilor şi organismelor europene de profil de a se implica în acţiunea de reabilitare a instrumentelor muzicale de epocă sus-menţionate, astfel încât acestea să fie readuse la viaţă prin concerte pentru publicul iubitor de muzică veche.
 
Ecourile conferinţei s-au făcut simţite şi în paginile site-ului www.sighisoara.com, prin amabilitatea administratorului web Alexander Franz. Aceasta a fost calea prin care apelul lansat la Cracovia a ajuns până la Londra, unde Fundaţia Mihai Eminescu (care, între timp, a deschis un sediu şi la Sighişoara) s-a implicat financiar în operaţia de restaurare a clavicordului. Doamna Jessica Douglas-Home a fost cea care a iniţiat şi coordonat acest proiect, cu sprijinul directorului muzeului de la acea vreme, doamna Adriana Antihi.
 
În luna aprilie a anului 2005, Edmund Handy, restaurator englez de instrumente de epocă, şi-a instalat atelierul în incinta muzeului şi, pe durata a trei săptămâni, asistat de istoricul Adonis Mihai, a desăvârşit lucrările de reabilitare, aducând instrumentul la forma în care se află azi. Prin această operaţie, s-au conservat cu minuţiozitate toate componentele sale originale (cu excepţia corzilor). Instrumentul este confecţionat din lemn de diferite esenţe (cireş, fag, brad şi stejar), dispune de 5 octave, iar claviatura este lucrată în fildeş şi abanos. Conform normelor de interpretare a muzicii vechi, instrumentul este acordat în a’ = 415 Hz. Acordajul este de tip Werkmeister III, acordajul preferat al lui Bach.

Din cunoştinţele noastre, acesta este unicul clavicord istoric de valoare din România, aflat în perfectă stare de funcţionare. El reprezintă, de altfel, o specie aparte în cadrul familiei instrumentelor cu claviatură, adoptând principiul coardelor lovite (ca în cazul pianului, apărut mai târziu), şi nu al coardelor ciupite, ca în cazul instrumentelor mai apropiate lui ca vârstă şi aspect (clavecinul, spineta etc.). Pe acest instrument, Erich Türk susţinut trei concerte solo şi camerale şi a înregistrat în 2008 un CD, iar Cipriana Smărăndescu a avut în 2010 un recital în Turnul Fierarilor, care s-a bucurat de un real succes în rândul publicului meloman.
Page Reader
Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud